C-S-U-N…. GOOOO MATADORS!!!!! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Sjors Latour - WaarBenJij.nu C-S-U-N…. GOOOO MATADORS!!!!! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Sjors Latour - WaarBenJij.nu

C-S-U-N…. GOOOO MATADORS!!!!!

Blijf op de hoogte en volg Sjors

11 September 2015 | Verenigde Staten, Los Angeles

Eindelijk was het dan zo ver. Mijn semester aan CSUN (California State University Northridge) is begonnen!. Zondags kreeg ik mijn rooster binnen. Vanuit Avans moest ik 5 vakken volgen waarvan ik al bij 4 vakken was ingeroosterd. Voor mijn laatste vak moest ik nog even geduld hebben vanwege dat er heel veel mensen waren die hetzelfde vak wilde als ik en dat er geloot moest worden.
Om toe gelaten te worden aan de business school van CSUN moet je voldoen aan een heleboel punten en moet je bepaalde vakken hebben gevolgd op school. De Business school van CSUN staat in de top 50 van beste Amerikaanse Universiteiten wat betekend dat de toelatingseisen hoog zijn en de kans groot is dat je niet wordt aangenomen. Afgelopen juni kreeg ik gelukkig horen dat ik was aangenomen maar pas op het laatste moment was het rooster bekend gemaakt. Gelukkig kreeg ik s’ maandags te horen dat ik was toegelaten tot mijn laatste business klas en was mijn rooster compleet.

Omdat ik in Nederland Advanced Business Creation studeer (creatieve variant van commerciële economie met veel advertising en innovatie) en na mijn bachelor een master in marketing wil gaan doen moest ik business gerelateerde vakken hebben. Hier op CSUN hebben ze echt van allerlei vakken. Ze geven hier vakken van geneeskunde tot aan gebarentaal en dans. De vakken die ik heb zijn.

1. Digital Marketing
2. Integrated Marketing Communication
3. Consumer Behavior
4. Entertainment Advertising Design
5. Art Media Visualisation

1. Digital Marketing: Principes van marketing, verkoop, distributie, services, internet technologieën → hoe ben ik vindbaar op het internet, social media, banner advertising etc. Bij digital media gaat het om de marketing rondom online campagnes en op het internet. Hoe vinden (toekomstige) klanten mijn bedrijf en welke technieken moet ik toepassen om de juiste doelgroep aan te spreken.

2. Integraded Marketing Communication: Communicatie binnen het bedrijf maar ook naar de buitenwereld. Hoe zorg ik ervoor dat mijn bedrijf doet wat het moet doen en dat alles goed fictionaliseert. Verder analyseren we bedrijven, gaan we op zoek naar problemen binnen bedrijven en maken wij business plannen om de problemen op te lossen. Deze problemen kunnen variëren van niet genoeg sales tot aan interne problemen.

3. Consumer Behavior: Het begrijpen en evalueren van consumenten. Wat is er nodig om hen aan te spreken en hoe overtuig ik hen. Bij Consumer Behavior gaat het niet alleen om marketing, het gaat voornamelijk ook over de gedachtegang van de consument (psychologie) .

4. Entertainment Advertising Design: De theorie van het adverteren. We beginnen met de geschiedenis van adverteren (posters) en gaan langzaam door naar het heden (online adverteren). Bij Entertainment Advertising Design analyseren we niet alleen andere advertenties, we gaan zelf ook advertenties creëren voor onszelf maar ook voor bedrijven. In het begin is het vooral theoretisch maar later gaan we het hebben over branding en positionering met als focuspunt de filmindustrie hier in Los Angeles.

5. Art Media Visualisation: Photoshop, Illustrator etc. Bij dit vak gaat het over het werk van een grafisch designer. Omdat ik het erg interessant en leuk vind om dingen te ontwerpen leek mij dit de juiste kans om het ook daadwerkelijk te leren. Bij Art Media Visualisation leren we te werken als een grafisch designer; we leren de programma’s en mogen werken voor lokale bedrijven en wie weet wordt ons werk wel uitgekozen en gepubliceerd!

5 verschillende maar erg leuke vakken. Mijn rooster is als volgt:
Maandag: vrij
Dinsdag: 09.30-10.45: Digital Marketing
11.00-13.45: Art Media Visualisation
18.00-20.45: Entertainment Advertisign Design
Woensdag: vrij
Donderdag: 09.30-10.45: Digital Marketing
11.00-13.45: Art Media Visualisation
18.00-20.45: Entertainment Advertisign Design
Vrijdag: 08.00-10.45: Integrated Marketing Communication
13.30-16.15: Consumer Behavior

Dinsdagen en donderdagen zijn erg lange dagen. Hier in Amerika is avondschool normaal. Voor mij is dat erg wennen. Normaal ben ik altijd voor 4 uur thuis dus een avondschool is nieuws. De 2 dagen vrij klinken beter dan ze zijn. Mijn vrijdag vakken zijn namelijk deels normaal, deels online. Dit houdt in dat ik 1 keer per week echt een les heb maar dat ik op een zelfgekozen moment de stof online moet gaan volgen. Dit kan zijn aan de hand van een filmpje, een online case of de online vragen van het boek.

Dinsdags was dan mijn eerste schooldag op CSUN. De wekker ging om half 9 en om half 10 zaten Jasper en ik netjes in de klas. De eerste les stond in het teken van introductie naar het vak. Dit gold eigenlijk voor heel de dag. Bij Digital Marketing hadden we het over wat digital marketing is en wat we gingen doen dit semester en hetzelfde gold voor Art Media en Visualisation en Entertainment Advertising Design. Bij Digital Marketing gaan we aan de slag voor een lokaal bedrijf. We gaan op zoek naar een probleem binnen het bedrijf en gaan dit later oplossen aan de hand en voorleggen aan de hand van een marketing plan. Dit plan geven we aan het eind van het semester aan het bedrijf. Voor Art Media en Visualisation gaan we werken met alle Adobe producten zoals Illustrator, Photoshop, Indesign etc. We gaan ons eerst focussen op Illustrator en gaan een huis ontwerpen.
Bij Entertainment Advertising Design zijn we begonnen met de geschiedenis van advertising. Hoe is advertising ontstaan, waar werd het voor gebruikt en hoe is het verandert door de jaren heen.
Woensdags was ik vrij en donderdag had ik dezelfde vakken als dinsdags. We zijn begonnen met de stof en kregen ook al meteen huiswerk op voor de volgende lessen. In Nederland is de eerste week altijd chill en kan je alles rustig gaan doen, hier werden we meteen hard aan het werk gezet.
Vrijdags had ik Integrated Marketing Communication en Consumer Behavior. Beide vakken behoren tot de business school en omdat het 2015 is moet alles hyper modern zijn. Bij Integrated Marketing Communication hebben we een fysieke les en een online les. Tijdens de eerste les werd ons alles uitgelegd over Moodle en Cinect. Moodle is een studenten portal waar alle informatie voor de studenten te vinden is zoals wij op Avans Blackboard hebben. Cinect is iets nieuws voor mij. Cinect is een online lesruimte waar ons huiswerk op staat, waar we alles in moeten leveren en waar we de online stof van het boek staat. Allemaal nog erg ingewikkeld.
Bij Consumer Behavior werden we ook meteen aan de gang gezet. De docent begon met het uitleggen van het vak en wat ons allemaal te wachten stond. Er werden groepen gemaakt en we gingen onderzoek doen naar merken op CSUN en de gedachten achter deze merken. Als productgroep kregen we gadgets dus dat kan zijn Apple, Sony maar bijvoorbeeld ook Segway. Hoewel je het niet zult verwachten, hier op CSUN hebben best veel mensen een Segway. Het terrein is zo groot dat sommige mensen van a naar b rijden op een Segway!

Na de eerste schoolweek te hebben overleeft was het dan eindelijk weekend. Zaterdags ben ik met vrienden naar Malibu gegaan waar we heel de dag hebben gesurft, gezwommen, gesurft en nog meer hebben gesurft.
Zondags ben ik met een aantal internationale studenten naar Six Flags Los Angeles gegaan. We waren al vroeg vertrokken zodat we heel de dag hadden om overal in te gaan. Een attractiepark hier in Amerika is vele malen gaver dan eentje in Nederland. Hoe gekker hoe beter en de harder en steiler hoe meer bezoekers. Het was gelukkig niet druk dus we hebben nooit echt lang hoeven te wachten. Waarschijnlijk had de temperatuur te maken met dat het niet zo druk was want het was 36 graden…
Zondag avond zijn we nog naar een voetbal wedstrijd gegaan. CSUN speelde goed maar had helaas verloren met 2-0.

‘s Maandags was ik vrij en dinsdags begon ik met Digital Media. Er werden groepen gemaakt en we gingen het bedrijf Amazon analyseren. Bij Arts gingen we verder aan het huis en bij Advertising waren we aangekomen bij de periode na de 2de wereld oorlog. ‘s Woensdags was ik vrij en was ik begonnen aan mijn online klas. Na veel vechten met Cinect (het online les programma) was het me dan eindelijk gelukt om het te openen en te beginnen met de les. Hoofdstuk 1 werd behandeld en daarna moest ik 50(!) vragen beantwoorden. Het irritante van het programma is dat je door moet gaan tot dat je alle 50 vragen goed hebt beantwoordt. De docent had nog gegrapt dat het niet uitmaakt of je de vragen goed of fout maakt zolang je de vragen maar maakt. Het geval is echter dat je pas verder kunt gaan naar het volgende hoofdstuk als je 50 punten hebt. Heb je er een fout dan krijg je een compleet nieuwe vraag. Je moet dus doorgaan tot dat je 50 punten hebt behaald. Zo fijn dat online leren….
Donderdags gingen we verder met Amazon en bij Arts moest mijn huis af zijn en moest ik deze inleveren aan het einde van de les. ’s Avonds mochten we eerder gaan bij Advertising en dat kwam Jasper en mij goed uit want op het campus terrein voor de bibliotheek hadden ze namelijk een outside cinema opgezet waar de film 22 Jump Street draaide.
Vrijdagochtend waren we begonnen Integrated Marketing Communication en kregen we per groep een project toegewezen. Mijn groep en ik gaan werken voor Door Of Hope. Door Of Hope is een organisatie in Los Angeles welke daklozen gezinnen helpt. Dit kan zijn in de vorm van onderdak, scholing, werk etc. Ik weet nog niet precies wat wij voor hen moeten gaan doen maar dat krijg ik deze week te horen. Ik ben benieuwd. In de namiddag had ik Consumer Behavior waar we verder gingen met onze gadgets. Als groep moesten we de analyses samenvoegen en 1 merk kiezen waar we een campagne voor gaan maken. We hebben gekozen bij Beats by Dr. Dre, je weet wel, die koptelefoons met die grote doppen met een B er op.

Vrijdagavond hadden we een schoolfeest genaamd Matador Night. Het logo van de school is een matador en overal waar je kijkt komt deze matador terug. Het feest was erg leuk en we hadden bijna een auto gewonnen. Je moest je naam opschrijven en dan kreeg je een nummer en dan ergens halverwege de avond kon je dan een auto winnen. Zaterdags ben ik naar een UCLA Football game geweest. CSUN heeft helaas geen football maar UCLA, de andere universiteit, wel. Om 10:00 werden we opgehaald en om 12.30 begon de wedstrijd. Bij college football is het de traditie om te tailgaten. Tailgaten, of in het Engels tailgating, is dat je voordat de wedstrijd begint verzamelt op de parkeerplaats en alvast in de stemming komt met een biertje en barbecue. Tailgating is leuk als het team in de avond speelt. UCLA speelde echter al om 12.30 dus vanaf half 11 zaten wij aan het bier en aan de hamburgers. Ook prima.
De football game was erg gaaf. UCLA speelde in het Rose Bowl Stadium wat een van de grootste stadions van Californië is met een capaciteit van 90.000 mensen. Het was niet helemaal uitverkocht maar er zat toch nog iets van 70.000 man in het stadion.
De football game was precies zoals je ziet in films. De wedstrijd begon met het Amerikaans volkslied, er waren cheerleaders, mascottes en heel veel (fanatieke) fans. UCLA speelde goed en won met 34-16 van Virgina. De sfeer was echt fantastisch. Er werd veel gejuicht, gelachen en geapplaudisseerd. Het was een erg leuke ervaring maar het duurde wel erg lang. Een football game bestaat uit 4 quarters van 15 minuten. Je zou dus zeggen 60 minuten in totaal. Het verschil tussen football en voetbal is dat bij iedere keer dat de bal de grond raakt of dat er een overtreding wordt gemaakt het spel stil wordt gezet. Uiteindelijk heeft de wedstrijd zo’n 4,5 uur geduurd. Het was lang maar erg leuk.

Zondags ben ik samen met Kjeld, Jim, Lea en Emma naar Santa Barbara gegaan. ‘s Maandag was het namelijk Laborday en waren we vrij. We vertrokken zondag ochtend vroeg en na ongeveer 2 uur rijden kwamen we aan in Santa Barbara. Santa Barbara ligt iets van 150 km boven Los Angeles en is een haven stadje. Zondags hebben we rondgelopen door de stad en zijn we naar de hoogte punten geweest van Santa Barbara zoals de plaatselijke kerk en het ambtshuis. Santa Barbara staat verder bekend om het goede en verse eten. De vis wordt recht voor je neus gevangen en bereidt. Het schooleten komt een beetje m’n neus uit dus ik was blij dat we eindelijk een keer normaal en echt gezond konden eten. Omdat nog niet iedereen boven de 21 was konden we helaas niet op stap gaan. Ze zijn hier erg streng qua leeftijd dus besloten we om naar de bioscoop te gaan, ook leuk.
Maandagochtend reden we naar een van de mooiste stranden van Californië, Santa Claus Beach. Het strand was erg mooi en schoon. In de namiddag reden we terug naar Los Angeles waar we nog wat hadden gegeten bij Buffalo Wild Wings. Thuis aangekomen kreeg ik mijn eerste cijfer terug voor mijn huis, een 8. Daar kan ik mee thuis komen.

Labor Day weekend was geslaagd. Ik heb weer veel gedaan en veel meegemaakt. Dit waren mijn eerste 2 weken hier op school. Ik ben ondertussen alweer meer dan 1 maand van huis. Ik heb het erg naar mijn zin en de tijd vliegt voorbij.

Het verslag is iets langer geworden, daarvoor spijt, maar ik hoop dat het duidelijk is wat mijn school precies inhoudt, wat mijn vakken zijn, wat mijn vakken inhouden en begrijpt dat ik hier zit om te studeren en dat het een kans is die niet veel mensen krijgen.
Het aanmeldingstraject voor een Amerikaanse universiteit is lang en intensief. Jasper en ik zijn hier 8 maanden mee bezig geweest en het is ons niet komen aanwaaien. Zoals ik al zei; studeren in Amerika is iets wat er maar weinig doen. Het is een unieke ervaring en als je het doet dan moet je het ook goed doen. Sommige mensen zien mijn studie hier in Amerika als een vakantie. Ik maak inderdaad een heleboel mee en geniet van alles wat Californië me te bieden heeft maar naast al die leuke uitstapjes wordt er van ons verlangt om 46 uur per week met school bezig te zijn. Het traject dat we hier volgen is op universitair niveau wat inhoudt veel leren, veel voorbereiden en veel huiswerk.
Ik ben naar Los Angeles gekomen om te studeren en ik had natuurlijk ook gewoon mijn minor in Nederland kunnen doen zoals 99% van alle studenten. Maar is het niet veel gaver om je minor in het buitenland te doen?

Tot de volgende keer.

Sjors

  • 11 September 2015 - 09:18

    Beppie:

    Hoi Sjors, wat een interessant en gevarieerd programma. Volgens mij ben je over 8 maanden van alle markten thuis. Dit staat geweldig op je cv. Super. Veel succes en ook plezier!!

  • 12 September 2015 - 09:11

    Yvonne Koert:

    Klinkt goed allemaal zowel qua universiteit als qua sociaal & tourisme. Ben benieuwd, zag in jouw rooster vrij grote blokken achter elkaar per vak. Hoe bevalt dat ivm met ons 45 min rooster?

  • 08 Oktober 2015 - 20:59

    Marianne Latour:

    Heel goed verhaal, nu weten we wat precies je vakken inhouden. Al de Engelse termen, wel heel interessant allemaal. Ben wel blij dat wij de lessen niet hoeven te volgen!! Super knap dat je dit zo goed doet en met zoveel plezier!! En inderdaad ,een studie volgen op een prachtige en heel gezellige universiteit is een kans die je niet snel meer krijgt. Veel plezier en doe Jasper de groeten!!!! Gr. Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjors

Actief sinds 08 Aug. 2011
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 43434

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2015 - 31 December 2015

California State University Northridge

Landen bezocht: